Oncologiefysiotherapie

Door kanker of door de medische behandeling van de ziekte, kun je bewegingsproblemen krijgen. Denk aan pijn, spanningsklachten, stug littekenweefsel, huidveranderingen, stijfheid van gewrichten en spieren, lymfoedeem (vochtophoping), spierzwakte, conditieverlies en vermoeidheid. Hierdoor worden dagelijkse activiteiten als fietsen, wandelen en traplopen lastiger. Onze oncologiefysiotherapeut behandelt en coacht patiënten met kanker of die in het verleden kanker hebben gehad en hier nog klachten door hebben. Oncologiefysiotherapie is altijd maatwerk.

Oncologiefysiotherapie helpt bij deze klachten

Van bewegen en sporten word je fitter, en het zorgt voor ontspanning en plezier. Dit geldt ook voor oncologische patiënten. De oncologiefysiotherapeut behandelt je lichamelijke klachten, maar  ondersteunt je ook op psychosociaal gebied tijdens deze ingrijpende periode. Zij weet goed om te gaan met alle partijen die betrokken zijn bij jouw behandeling.

Oncologiefysiotherapie kan in iedere fase van de ziekte worden ingezet:oncologie

• Curatieve fase (medische behandeling is gericht op kanker bestrijden): de therapie is in deze fase gericht op beperken en bestrijden van conditieverlies en eventuele pijnklachten.
  • Herstelfase: herwinnen van beweeglijkheid en de controle over de activiteiten van het dagelijkse leven. Inzicht krijgen in kwaliteit van leven en het accepteren van je lichaam zoals hij nu is.
  • Palliatieve fase (als je te horen krijgt dat er geen genezing meer mogelijk): de kwaliteit van leven en de wens van de patiënt staan centraal. Doel is om zo lang mogelijk stabiel en actief blijven en zo min mogelijk pijn of beperkingen te ervaren.
  • Terminale fase (wanneer duidelijk word dat het levenseinde nadert): in deze fase draait het om comfort. De fysiotherapeut kan helpen door het zoeken naar de meest comfortabele houding, ademhalingsoefeningen ter verlichting van pijn en ontspanningsoefeningen om angst te verminderen.

Hoe oncologiefysiotherapie werkt

Oncologische fysiotherapie is maatwerk. Tijdens de eerste afspraak wordt een uitgebreide vragenlijst en onderzoek (conditietest, spiermetingen etc.) gedaan. Daarna maak je samen met de oncologiefysiotherapeut een behandelplan dat voldoet aan jouw situatie en wensen. Hierin zitten gerichte revalidatiedoelen, zodat we kunnen werken naar terugkeer naar werk, sport of andere dagelijkse activiteiten.

De therapie zelf kan bestaan uit massage, mobilisaties en een beweegprogramma (individueel of in een groep).