Oedeemtherapie

Oedeem is een abnormale vochtophoping in een deel van je lichaam. Hierdoor kun je een gevoel van zwaarte, spanning of stuwing van je huid ervaren. Andere klachten zijn een pijnlijk of tintelend gevoel en vergroting van het lichaamsdeel. Door oedeem kan ook je spierkracht afnemen, waardoor je beperkt wordt in je beweging. Bij oedeemtherapie worden verschillende behandelmethoden gebruikt om het oedeem af te voeren.

Oedeemtherapeut helpt bij deze klachten

bakker-trainingen-en-therapie-16Er zijn meerdere soorten oedeem. Een bekend oedeem is het verschijnsel van dikker wordende voeten en enkels na een warme dag. Na een nacht rust zijn de voeten weer slank. Lymfoedeem is een speciale vorm van oedeem en kan overal in het lichaam optreden. Vaak komt het in de armen of de benen voor. Het vocht verdwijnt niet of nauwelijks na een nachtje slapen.

Oedeemtherapie helpt bij:

• lymfoedeem (na verwijdering van lymfklieren door een operatie of complicatie van bestraling)
  • veneus oedeem (door trombose of operatie aan bloedvaten)
  • traumatisch oedeem (door een ongeval)
  • primair lymfoedeem (aangeboren aandoening)
  • secundair lymfoedeem (beschadiging aan lymfevaten door bijvoorbeeld een operatie)
  • tertiary oedeem (door bestraling, chemotherapie of medicijnen)
  • lipoedeem (ongelijke vetverdeling over het lichaam)

Hoe oedeemtherapie werkt

Oedeemtherapie is een combinatie van verschillende soorten behandelingen. De behandeling bestaat onder andere uit manuele lymfedrainage. Deze massagetechniek is gericht op stimulering van de afvoer van lymfvocht (het oedeem) en op het bevorderen van de functie van niet-aangedane lymfvaten (klieren).

Om de afvoer van het lymfvocht verder te stimuleren, zul je in de meeste gevallen gebandageerd worden. Deze bandages zijn een belangrijk onderdeel van de gehele therapie. Als het overschot aan vocht weg is, krijg je een therapeutisch elastische kous aangemeten. Dit is om het effect van de therapie te behouden.

Verder zijn er nog gerichte behandelmogelijkheden zoals: oefentherapie, ademtherapie, lymfetaping en aanleren van zelfmanagement.

"Ik heb weer een grotere bewegingsvrijheid door hulp van Petra. Erg blij mee, als ik dit eerder had geweten. Ik heb geen pijnlijke en dikke benen meer, bewegen kan weer!"

Jelske Tasma-Vellinga | Actieve 60-plusser