ICB-zolen

Vaak kniepijn of lage rugpijn? Dit kan komen door een verkeerde stand van je voet(en). ICB-correctiezolen kunnen helpen bij deze klachten. De ICB-zool is een therapeutische, door warmte te modelleren inlegzool, die in de schoen geplaatst wordt. Het zorgt ervoor dat je voet in een ‘normale’ neutrale stand geplaatst wordt. In deze stand vangt je voet de krachten die erop terechtkomen, het beste op. Door de juiste voetstand komen ook je knie, heup, bekken en wervelkolom beter in één lijn uit. Het ‘uitlijnen’ met een ICB-zool kan extra spierspanning en pijn verminderen.

ICB-zolen helpen bij deze klachten

icb-zolen

ICB-correctiezolen kunnen helpen bij een afwijkende voetstand, maar ook bij een minder goede houding en stand van knie, bekken en rug.

ICB-zolen kunnen helpen bij:

• Achilles tendinitis
  • Hallux valgus
  • Kniepijn
  • Lage rugpijn
  • Osgood Schlatter
  • Fasciitis plantaris

Hoe de ICB-correctiezool werkt

De fysiotherapeut begint met het onderzoeken van de stand en beweeglijkheid van je voeten, knieën, heupen, bekken en wervelkolom. Vervolgens bepaalt hij in overleg met jou welke vorm ICB-zool het meest passend is en of er ook extra verhogingen of wigjes toegevoegd moeten worden. Dan wordt de ICB-zool verwarmd totdat hij vervormbaar is. Daarna wordt hij in de schoen geplaatst en moet je deze aandoen. De fysiotherapeut steunt en stuurt daarbij de voet in de juiste positie. De ICB-correctiezool wordt dan weer stevig in de corrigerende stand. Dit duurt ongeveer 30 tot 40 seconden, daarna is de andere voet aan de beurt.

ICB-correctiezolen gaan meerdere jaren mee en kunnen gemiddeld zes keer opnieuw gemodelleerd worden. De materiaalkosten van ICB-zolen zijn € 79,00 en voor het aanmeten wordt een reguliere behandeling gerekend. Deze wordt meestal vergoed door de aanvullende verzekering. Bij een aantal verzekeraars worden ook de materiaalkosten vergoed.

Het verschil met een ‘gewone’ steunzool

Bij een steunzool wordt de voet in zijn eigen – en vaak niet optimale stand – door een aangepaste zool ondersteund. Bij een ICB-correctiezool wordt de stand van de voet veranderd, zodat er een betere uitlijning van voet, knie, bekken en wervelkolom ontstaat. In het begin voelt de ICB-zool dan ook vaak als een ‘knikker’ in de schoen en moet je er even aan wennen.

Het kan zijn dat ICB-zolen niet geschikt zijn, dan zal de fysiotherapeut je door verwijzen naar een podotherapeut of podoloog.

Ik ben erg tevreden dat je er voor alles terecht kunt, Dry Needling, correctiezolen en indien nodig echografie, erg fijn!

Gerben Visbeek | Directeur De Seedykstertoer