Echografie

Echografie wordt gebruikt om de oorzaak van pijnklachten aan bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden te onderzoeken. Het werkt met geluidsgolven die je niet hoort. Met een echo kan de fysiotherapeut snel en duidelijk bepalen wat je pijn veroorzaakt en waar de oorzaak zit. Door de combinatie van echografie en het reguliere onderzoek kan de fysiotherapeut een goed behandelplan voor je blessure maken. Hierdoor ben je snel weer klachtenvrij.

Echografie wordt gebruikt bij deze klachten

De fysiotherapeut kan echografie gebruiken bij:

• een spierblessure
  • een peesblessure (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees of bij een verkalking)
  • een slijmbeursontsteking
  • verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden
  • onderzoek naar cystes

Hoe echografie werkt

De fysiotherapeut gaat met een echo kop met gel erop over het lichaamsdeel waar je klachten hebt. Op een beeldscherm wordt het onderzochte gebied in zwart-wit in beeld gebracht. Het onderzoek duurt maximaal een half uur. Het doet geen pijn en is niet schadelijk voor je lichaam. De fysiotherapeut bespreekt de uitslag van het onderzoek direct met je. Daarna kan hij samen met jou een behandelplan op maat opstellen.

Echografie is onderdeel van je fysiotherapiebehandeling en kost niets extra. Er is geen verwijzing van de huisarts voor nodig.