Dry needling

Dry needling kan helpen bij klachten in de spieren en gewrichten. Met een speciale techniek worden spieren aangeprikt waardoor ze snel en langdurig ontspannen. Dry needling is een vrij nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en Amerika en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

Dry needling helpt bij deze klachten

bakker-trainingen-en-therapie-2

De fysiotherapeut onderzoekt en analyseert je klachten. Hij kijkt naar de spieren die de pijn mogelijk veroorzaken en gaat op zoek naar ‘triggerpoints’. Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand geeft. Die knopen zal de fysiotherapeut behandelen om de spieren te ontspannen.

Dry needling kan helpen bij:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe dry needling werkt

Dry needling gebeurt met een zogenaamde droge (dry) acupunctuurnaald. Er wordt dus geen vloeistof in de spier ingebracht. De fysiotherapeut gebruikt meestal één naald, waarmee kort in de spier wordt geprikkeld. Dit werkt op specifieke punten in de spieren, de triggerpoints.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in arm of been, en de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voel je in principe niet. Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’-gevoel. Daarna ontspant de spier zich vaak direct en kun je gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat duurt meestal maar kort. Na de behandeling krijg je oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie zo te houden.