‘Snel weer pijnvrij in beweging kunnen komen’

Heup, lies en bil

Voel je pijn en stijfheid in de lies en/of bil tijdens je dagelijkse activiteiten? Ervaar je problemen met op gang komen na lang zitten? Als lopen, zitten en liggen pijnlijk worden, kan dat je behoorlijk in de weg gaan zitten. Een slijmbeursontsteking, breuk of artrose: pijn aan de heup kan allerlei oorzaken hebben. Fysiotherapie kan je helpen van de pijnklachten af te komen. We gaan samen met jou op zoek naar de oorzaak van je heupklachten. Daarna stellen we een persoonlijk behandelplan voor je op, zodat je snel weer pijnvrij in beweging kunt komen. Ook bij het herstel na een heupoperatie kunnen wij iets voor je betekenen.

Soorten heupklachten

De meest voorkomende heupklachten zijn pijn en/ of stijfheid in heup, lies en bil. Bij een slijmbeursontsteking in de heup kun je ook pijn aan je dij en/of buitenkant van je been ervaren. Je voelt dit vooral als je opstaat of in beweging bent. Zelfs zitten of liggen kan dan pijnlijk zijn. Pijn in de heup kan ook uitstralen naar het been.

Je pijnklacht

Zo ontstaan heupklachten

Pijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben. Bij jonge sporters kan het zijn dat er een inklemming plaatsvindt in het heupgewricht. Met fysiotherapie kun je de klachten verminderen door het heupgewricht mobieler, stabieler en sterker te maken. Ook artrose (slijtage) is soms de oorzaak van heupklachten. Bij heupartrose (‘een versleten heup’) gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit, niet de botten van het gewricht. Door artrose slijt het kraakbeen of verdwijnt het zelfs helemaal. Dit zorgt voor vervelende pijnklachten.

Andere oorzaken van heupklachten:

• Slijmbeursontsteking
  • Gevallen
Onze therapiën

De behandeling van heupklachten

Voordat we de behandeling starten, onderzoeken we de oorzaak van je klachten. Ervaar je naast pijn en/of stijfheid bijvoorbeeld ook verminderde beweeglijkheid? Afhankelijk van de oorzaak maken we een behandelplan op maat. Daarna ga je samen met één van onze fysiotherapeuten aan de slag om je pijnklachten te verminderen. We doen dit met fysiotherapie, eventueel aangevuld met andere behandelmethoden zoals oefentherapie en manuele therapie. Naast informatie en advies, krijg je allerlei oefeningen. De fysiotherapeut adviseert je hoe je de heup op de juiste manier belast en spieren rondom de heup sterk maakt. Het beweeglijker en sterker maken van het gewricht zorgt ervoor dat de pijn vermindert en de functie van de heup verbetert. De behandeling is naast een snel herstel, gericht op het verminderen van de kans dat je klachten terugkomen.

Onze trainingen

"Samen zorg besteden aan een gezond leven"

Jillis van der Voort, Fysiotherapeut & MSc. manueeltherapeut

Onze therapeuten

Petra Stotz | Bakker Training Therapie

Petra Stosz

Fysiotherapeut, Oncologiefysiotherapeut & oedeemtherapeut
Stan Kleinhuis | Bakker Training Therapie

Stan Kleinhuis

Aagje Duinstra | Bakker Training Therapie

Aagje Duinstra

Fysiotherapeut
Stephanie Fictorie | Bakker Training Therapie

Stephanie Fictorie

Fysiotherapeut & MSc. sportfysiotherapeut

Jitze Krol

Fysiotherapeut, Geriatrie fysiotherapie i.o.
Elaine Reitsema | Bakker Training Therapie

Elaine Reitsema

Fysiotherapeut, MSc. sportfysiotherapeut & MSc. manueeltherapeut

Cyprian Szczesik